16. 8. 2011

Ubuntu 10.04, Skype a webová kamera Logitech QuickCam Messenger

Nějaký ten rok mám webovou kameru Logitech QuickCam Messenger. Ve Windows funguje bez problémů, funguje taky ve Skype. Jenže v Linuxu s ní je problém. Kamera funguje, ale Skype ji nevidí. Dlouhou dobu mi to nevadilo, ale poslední dobou pracuji v Linuxu víc než ve Windows. A najednou absence webkamery vadit začala. Potřebná je tak jednou za měsíc nebo dva, ale stejně ve Skype chyběla.
Co tedy s webovou kamerou? Nejjednodušším řešením by byl nákup jiné kamerky. To ale nechci - když už něco mám, tak chci, aby to fungovalo. :-) Začal jsem tedy pátrat po Internetu. První radou bylo vyzkoušení webové kamery v programu Cheese. Pokud tam bude fungovat, měla by fungovat i ve Skype. Tak jsem tedy nainstaloval Cheese:
sudo apt-get install cheese
Pak jsem program spustil přes dialog „Spustit aplikaci“. Kupodivu vše fungovalo, jak je vidět na obrázku:
Program Cheese
Bylo tedy napůl vyhráno. Program Cheese s kamerou pracoval, ale Skype stále ukazoval místo obrazu černý obdélník:
Nastavení Skype - u webkamery není vidět obraz
To mě štvalo a hledal jsem dál. Nakonec jsem narazil na stránku http://www.ubuntu-forum.de/artikel/48008/webcam-installieren-quickcam-messenger-von-logitech.html, kde je můj problém vyřešen. Spočívá v instalaci knihovny libv4l-0 a následném vytvoření skriptu, kterým se Skype bude spouštět. Nejprve jsem tedy nainstaloval knihovnu libv4l-0:
sudo apt-get install libv4l-0
Pak jsem si vytvořil skript videoskype.sh ve složce /usr/local/bin. To jsem udělal spuštěním Geditu jako superuživatel
gksu gedit /usr/local/bin/videoskype.sh
Do toho souboru patří pouhé dva řádky:
#!/bin/bash
LD_PRELOAD=/usr/lib/libv4l/v4l1compat.so /usr/bin/skype "$@"
Nakonec jsem souboru přiřadil práva ke spouštění:
sudo chmod 755 /usr/local/bin/videoskype.sh
Na ploše jsem si vytvořil spouštěč, který má v řádku „Příkaz“
/usr/local/bin/videoskype.sh
Pak jsem Skype spustil, šel do nastavení a provedl test webkamery. Kamera naskočila a od té doby mě mohou mé kontakty vidět, když webkameru spustím.
Nastavení Skype - je vidět obraz z webkamery

Aktualizováno 7.3.2012.

Tento postup funguje nejenom v Ubuntu 10.04, ale i v pozdějších verzích. Vyzkoušel jsem jej také na notebooku. V něm mám webovou kamerku, která se ve Windows hlásí jako „Simplo Webcam“ - a kamerka taky funguje. Teoreticky by to mohlo pomoci i v jiných distribucích.

Aktualizováno 10.5.2013.

V Ubuntu 12.04 LTS není potřeba nic dělat, webová kamera funguje okamžitě.