18. 9. 2014

Gespeaker a hlasy mbrola v Ubuntu 14.04.

Nainstaloval jsem si program Gespeaker, který umožňuje čtení textových souborů. eSpeak už byl v Ubuntu 14.04 nainstalovaný. Jenže není zrovna nejlepším zážitkem, když knížky čte zrovna eSpeak. Nainstaloval jsem si tedy hlasy z projektu mbrola. Ale ouha - Gespeaker hlasy neviděl. :-(

Procházel jsem tedy webové stránky, až jsem našel hlášení této chyby pro Debian. Chyba má číelo #683718 a je popsána na stránce https://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=683718.

Problém je v tom, že Gespeaker potřebuje data eSpeaku, aby mohl pracovat s hlasy mbrola. Jenže je hledá na nesprávném místě - ve složce /usr/share/espeak-data, přičemž tato data jsou instalována podle architektury. Pro architekturu amd64, která odpovídá aktuální 64bitové architektuře procesorů AMD, Intel a dalších x86 kompatibilních, to je složka /usr/lib/x86_64-linux-gnu/espeak-data.

Řešení je tedy prosté: je potřeba vytvořit symbolický odkaz na složku /usr/lib/x86_64-linux-gnu/espeak-data:

 

ln -s /usr/lib/x86_64-linux-gnu/espeak-data /usr/share/espeak-data

 

Po vytvoření tohoto symbolického odkazu jsem spustil Gespeaker, šel do jeho nastavení - a najednou byly zobrazeny všechny jazyky mbrola.

Mimochodem - nezná někdo lepší aplikaci na čtení knížek? Citelně mi chybí obdoba Balabolky. (úsměv.)