20. 8. 2014

32bitový Instantbird na 64bitovém Ubuntu

Nainstaloval jsem si 64bitový systém Ubuntu 14.04. Můj počítač (procesor Core 2 Duo s taktem 3 GHz a dvěma jádry, 4 GB operační paměti) sice není nejnovější, ale 64bitový systém zvládá s přehledem. Všechno běží, jak má. Firefox, Thunderbird, Dropbox, Skype, Pidgin... Prostě vše, co jsem zkoušel, běhá. Pak jsem ale chtěl spustit Instantbird, což je multiplatformní a multiprotokolový kecálek jako Miranda ve Windows nebo Pidgin v Linuxu.

Jenže - Instantbird se nespustil. V grafickém prostředí není nic poznat, tak jsem Instantbird spustil z emulátoru terminálu v Gnome. Objevily se chybové hlášky, že nemůže načíst tu nebo onu sdílenou knihovnu. Bohužel to je dáno rozdílem 32bitového Instantbirdu a 64bitového systému Ubuntu 14.04. Pátral jsem po Internetu, až jsem narazil na stránce skuping Google „mozilla.support.instantbird“ na mail s předmětem “ubuntu packages to run 32bit instantbird release on 64bit ubuntu„. Zkusiil jsem postup, který tam je popsán, a ejhle - Instantbird naskočil. V následujících řádcích tedy popíši, co jsem musel udělat. Vše se dělá v okně terminálu. Použil jsem Terminál Gnome.

Nejdřív je potřeba do zdrojů apt přidat architekturu i386.

 

sudo dpkg --add-architecture i386

 

Dále je potřeba nainstalovat balíky s podporou architektury i386:

 

sudo apt-get install libasound2:i386 libpango1.0-0:i386 libcairo2:i386 libgdk-pixbuf2.0-0:i386 libatk1.0-0:i386 libgtk2.0-0:i386

 

Pokud se vám nelíbí, jak vypadá Instantbird po svém spuštění škaredě, použijte opět v okně terminálu tento příkaz - jeho vzhled se tím zlepší:

 

sudo apt-get install libcanberra-gtk0:i386 gtk2-engines-murrine:i386

 

(bez toho vypadá uživatelské rozhraní hůř - jako z Windows 95).

 

Pokud se vám objeví varování s chybami vztahujícími se k hledání nastavení proxy, vykonejte tento příkaz:

 

sudo apt-get install appmenu-gtk:i386

 

Po instalaci balíčků výše uvedenými příkazy by měl Instantbird nejenom naskočit, ale měl by taky pěkně vypadat. Na přístupnost pro odečítač obrazovky Orca by to nemělo mít vliv.