22. 5. 2009

První dojmy z Windows 7

O novém operačním systému od Microsoftu se hodně mluví. U testerů sklidil prakticky jen pochvaly. Byl jsem tedy zvědavý, jak se systém chová. Stáhl jsem si tedy z webu Microsoftu Windows 7 RC (Release Candidate neboli kandidát pro vydání) a získal aktivační číslo. K tomu bylo potřeba Windows Live ID, to ovšem mám.

Instalace.

Neliší se od Windows Vista, možná je trošku graficky propracovanější. Ničím mě ovšem nepřekvapila. Díky menšímu množství dat je instalace daleko rychlejší než v případě Windows Vista.

První spuštění.

Stejně jako u Visty trvá první spuštění trošku déle než normálně. I tak mě překvapilo, že systém byl velice rychle připraven k provozu. Na Ubuntu sice ještě nemá, ale proti Vistě je to velký pokrok. Protože je to verze RC, není ještě systém k dispozici v češtině - ta přijde až ve finální verzi Windows 7.

Systém má přepracovanou úlohouv lištu - jsou na ní vidět pouze ikony, žádné textové popisky. Lišta jde ale přenastavit do skoro klasické podoby.

Nabídka Start je podobná jekou znám z Windows Vista. Už bohužel nejde nastavit do podoby, jakou měla ve Windows 95 a 98. Tato možnost byla naposledy použita ve Windows Vista. Pro těžce zrakově postižené je to nemilé. S novou nabídkou však sám nemám problémy, zvykl jsem si na ni už ve Windows Vista. Využívám v ní velice často vyhledávací políčko. V něm jdou vyhledávat nejen položky z nabídky Start, ale také ze složek Dokumenty, Hudba, Obrázky a Video. Vyhledávací políčko výrazně urychluje práci s nabídkou Start.

Průzkumník je skoro stejný jakého znám z Visty. Je ovšem použitelnější. Ve Vistě byl hrozný - v každé složce bylo nutno nastavit zobrazení souborů na Seznam nebo podrobnosti. Průzkumník si to nastavení prostě nepamatoval a tvrdohlavě zobrazoval ikony vedle sebe, což je nepříjemné hlavně pro nevidomé uživatele. Tímto neduhem Průzkumník ve Windows 7 netrpí. Stejně jako ve Vistě je Průzkumník stejný, ať jej vyvolám jako Průzkumníka z nabídky Start nebo když odentruji ikonu Computer na ploše.

Poznámkový blok je dá se říci stejný jako ve Vistě, Wordpad se však víc podobá Wordu 2007 - převzal z něj pásy karet, takže klasickou aplikační nabídku jsem v něm nenašel. Windows Media Player je stejný, Internet Explorer je ve verzi 8, kterou již znám z Visty.

Co mě ovšem na novém systému nemile překvapilo je absence e-mailového klienta. Vím sice, že většina vidících spravuje poštu na webovém rozhraní freemailů, ale i tak je nepřítomnost e-mailového klienta nepříjemná pro ty, kteří byli zvyklí na Outlook Express či Windows Mail. Možná kritika Windows Mailu byla příčinou, proč e-mailový klient v základní instalaci chybí. Uživatelé si ale mohou stáhnout a nainstalovat program Windows Live Mail. Ten je vlastně nástupcem Outlook Expressu, existoval už paralelně s ním i s Windows Mailem. Program má však pro některé uživatele nedostatek: pokud mají více e-mailových účtů, založí pro každý účet zvláštní strukturu složek. Mě to třeba nevadí, v Thunderbirdu mám tak jako tak pro každý účet samostatné složky, což je nastavitelné, ale ve Windows Live Mailu jsem podobné nastavení neviděl. Možná ale, že jsem se špatně díval.

Výkon systému je rozhodně vyšší než ve Vistě. Také množství spotřebované paměti a zatížení procesoru je menší. O něčem svědčí fakt, že zatímco ve Windows Vista byl procesor v klidu a bez grafické hříčky jménem Windows Aero zatížen z deseti procent, ve Windows 7 zatížení kolísá mezi nulou a jedním procentem. Také paměti spotřebuje daleko méně. Ve Vistě je stále něco ve stránkovacím souboru, ve Windows 7 o tomto souboru ve Správci úloh ani nevím. Spouštění aplikací je rychlejší, vše reaguje daleko svižněji než ve Vistě. Také start systému je o hodně kratší. Sice jsem dobu startu neměřil, ale odhaduji to zhruba na třetinu proti Vistě.

Ovladače hardwaru.

K základní desce jsem nemusel nic instalovat, všechna její zařízení byla detekována správně.

Také grafickou kartu ATI Radeon HD 2400 XT systém rozpoznal a nastavil rozlišení stejně jako mám ve Vistě na 1280x1024. Pro jistotu jsem ale z webu firmy AMD stáhl ovladač a nainstaloval jej - nic se pro mě nezměnilo.

Skener Canon LiDE 90 systém sice nerozpoznal, ale šly použít ovladače pro Windows Vista, žekže i skenování funguje.

Problém ovšem nastal se zvukovou kartou Creative X-Fi Xtreme Audio. Tu systém nerozpoznal. Na webu firmy Creative jsem stáhl beta ovladač a nainstaloval jej. Po restartu systému se zvuk rozběhl.

Aplikace.

Jako první jsem vyzkoušel instalaci poslední vývojové verze NVDA. Instalace proběhla bez problémů, po ní se program automaticky spustil a začal mluvit eSpeakem. Pak jsem zkusil instalaci WinTalker Voice - opět bez problémů. V systému byly vidět všechny tři hlasy - Jakub, Mirek a Markéta. Taky se dají nastavit do NVDA. NVDA běhá v zásadě docela dobře, jen nefunguje sledování objektů pod kurzorem myši. Taky některá slova nejsou vyslovena do konce - zejména ta, která končí písmenem "O" - místo "zaškrtnuto" ohlásí NVDA pouze "zaškrtnut". Ale to je jen kosmetická vada, neohlašování objektů pod kurzorem myši je horší. Ale v zásadě se dá s NVDA ve Windows 7 pracovat.

Java, Java Access Bridge, OpenOffice 3.01 - vše funguje bez problémů. Stejně tak Office 2007, přehrávač Foobar2000 a řada dalších aplikací. V zásadě se dá říci, že co běží ve Vistě, to běhá také ve Windows 7.

Závěr.

Operační systém Windows 7 na mě udělal docela dobrý dojem. Je docela možné, že si tento systém pořídím a nahradím s ním těžkopádnou Vistu, i když cena systému v krabicové verzi není zrovna malá.